Näin psyllium auttaa suoliston toiminnassa ja painonhallinnassa

Psyllium on yksi suosituimpia ravintolisiä suolen toiminnan edistämiseen ja painonhallintaan. Gluteenittomasta psylliumista saat hyviä, liukoisia kuituja. Siitä voi olla apua ummetukseen, ripuliin, kylläisyyden tunteen lisäämiseen ja verensokerin hallintaan.

Tasapainoa suolen toimintaan

Psyllium, kasvitieteelliseltä nimeltään plantago ovata tai plantago ispaghula, on jänöratamon kuivatuista siemenistä valmistettua jauhetta, jota käytetään gluteenittomassa leivonnassa ja suoliston toiminnan tukena. Psylliumkuitu turpoaa, kun se laitetaan nesteen sekaan. Se lisää suoliston massaa ja edesauttaa peristaltiikkaa eli aaltomaista liikettä, jolla ruokamassa suolistossa liikkuu eteenpäin. 

Näin psyllium toimii:

1. Tasapainottaa suoliston toimintaa, kuten ummetusta tai ripulia.
2. On yksi hyvin siedetyistä kuiduista ärtyneen suolen hoidossa.
3. Lisää suoliston oman hyvän bakteerikannan kasvua.
4. Voi vähentää ilmavaivoja tai turvotusta ja edesauttaa suoliston puhdistumista. 
5. Ei aiheuta riippuvuutta.
6. On hellävaraisempi elimistölle kuin laksatiivit eli lääkkeet joilla lisätään peristaltiikkaa.

Tukea painonpudotukseen ja verensokeritasoihin

Psyllium sitoo itseensä kosteutta, minkä vuoksi se lisää kylläisyyden tunnetta. Jos tavoitteesi on pudottaa painoa, on psyllium oiva apuväline. Kun nautit lasillisen psylliumia puoli tuntia ennen ruokailua, ei ruokailun aikana tule syötyä liikaa, koska mahalaukku täyttyy nopeammin. Myös diabeetikot voivat saada verensokerinsa helpommin tasapainoon lisäämällä liukoisen kuidun määrää ruokavaliossaan.  

Apua gluteenittomaan ruoanlaittoon

Jos sinulla on keliakia tai muusta syystä noudatat gluteenitonta ruokavaliota, psylliumia kannattaa olla kaapissa. Gluteenittomaan leivontaan psyllium nimittäin tuo kaivattua sitkoa, jonka ansiosta leivonnaiset eivät kuiva ja murene niin helposti. Psylliumia voi käyttää leipiin, kakkuihin, piirakoihin, aamupirtelöihin ja vaikkapa raakasuklaavanukkaaseen lisäämään kuitua.

Näin saat vähimmäismäärän kuitua päivässä

Kuitua tulisi saada vähintään 25 grammaa päivässä, kuitenkin mielellään enemmän. Ruokavaliosta saat sen esimerkiksi näin:

  • lautasellinen kaurapuuroa (230 g) - 3 g kuitua
  • ruokalusikallinen ruusunmarjarouhetta - 4 g kuitua
  • ruokalusikallinen liotettuja hampunsiemeniä - 3 g kuitua
  • omena kuorineen - 2 g kuitua
  • ruokalusikallinen manteleita - 1 g kuitua
  • porkkanaraaste, 50 g - 1 g kuitua
  • mustaherukka, 1 dl - 3 g kuitua
  • ruisleipä, 1 pala 100 % - 5 g kuitua
  • valkoinen papu, 1 dl -  5 g kuitua.

Kiireisessä arjessa kuidun saanti ei aina ole varmaa, minkä vuoksi se on helppo varmistaa ottamalla lisäkuitua purkista.

Psylliumin annostelu

Psylliumjauhe sekoitetaan veteen, jolloin se muodostaa geelimäisen nesteen. Yleensä psylliumgeeli kannattaa nauttia aamuisin tyhjään vatsaan. Psylliumin, kuten muidenkin kuitulisien kanssa, on muistettava juoda tarpeeksi vettä päivän aikana.

Muista nämä, jos et ole aiemmin käyttänyt kuituvalmistetta:

  • Aloita psylliumin käyttö varovasti, pienellä määrällä kerrallaan.
  • Yhdessä teelusikallisessa on noin neljä grammaa kuitua. 
  • Annostus on tuotekohtaista ja saattaa vaihdella jonkin verran. 
  • Käyttö aloitetaan yleensä ½ - 1 teelusikallisella kerran päivässä ja nostetaan annostusta hiljalleen 2 teelusikalliseen kahdesti päivässä. 
  • Joihinkin valmisteisiin on lisätty maitohappobakteereita, jotka tehostavat psylliumin vaikutuksia.

Tutustu psylliumvalmisteisiin lähimmässä AITO hyvän olon kaupassa.

Anu Bouquet, dipl.ravintoterapeutti

Anu Bouquet toimii ravintoasiantuntijana vastaanotollaan Nummelassa, Espoossa ja Hyvinkäällä. Henkilökohtaisen asiakastyön lisäksi Anu pitää kursseja ja luentoja. Hän on hankkinut lisää koulutusta mm. kroonisten infektioiden hoidossa ja funktionaalisen lääketieteen laboratoriotestien tulkinnassa.